Empati på arbejde

Mange af os har en idé om hvad empati er, men formår du at bruge det som et aktivt redskab til at skabe en bedre kultur på din arbejdsplads?

Empati er ikke længere en bare en blød bonus, der giver dig god mavefornemmelse i pauserne, mens du knokler for at nå det hele inden fyraften. Hvis du er heldig, er empati er et ledelsesredskab på din arbejdsplads. Empati giver nemlig målbart plus på bundlinjen gennem bl.a. bedre samarbejde, mindre fravær og hurtigere opløsning af konflikter.

Det har talrige undersøgelser især fra USA vist, og empati nyder udbredelse i forretningsverdenen som ledelsesværktøj.

Er din virksomhed en del af denne bevægelse? – eller ønsker du at den skal blive det?

Indfølende uden at være vag

Mange har en idé om hvad empati er, men hvordan er det lige, det kan udmønte sig på arbejdspladsen? Her er et par eksempler:

Chefen: “Jeg havde faktisk forestillet mig, at du havde bedt en kollega læse korrektur på annoncen inden du sendte den af sted. Stavefejl i et jobopslag – det sender et virkelig skidt signal.”

Medarbejderen (skamfuld og i forsvar): “Det var fem minutter over deadline, jeg havde ikke en chance for at nå det.”

Chefen (empatisk): “Jeg kan se du ikke er godt tilpas lige nu, er det ubehageligt at blive konfronteret på denne måde? Jeg ved jo hvor vigtigt det er for dig at lave et fejlfrit arbejde.”

“Ja! Og det var faktisk ikke en opgave, jeg selv havde bedt om.” Medarbejderens forsvar slækkes, nu hvor hun oplever at blive hørt. Der er nu genetableret en lille smule tillid.

Chefen: “Det er vigtigt for mig, at det vi sender ud er i orden. Vil du lade mig det vide en anden gang, hvis du er i klemme med en deadline?”

Du er en af os

Et andet eksempel:
Bent: “Hov, var der ikke kage i eftermiddag?”
Kollegaen: “Jeg er bange for at du kom for sent.”
Bent vender ryggen til og skænker sig en kop kaffe.

Kollegaen fornemmer Bents skuffelse: “Bent, er det vigtigt for dig at vi husker hinanden, også når der er nogen, der er optaget af en kunde?”

Bent: “Ja, der er jo ingen, der synes et tomt fad er fedt, vel?”

Kollegaen: “Ja, jeg ville også ønske vi havde sat noget til side til dig. Jeg synes også det er vigtigt at vi tænker på hinanden.”

Selvom Bent ikke var med til at dele kagen, så fik han med få ord et signal om, at der var en, der så ham. Og det er én af de ting, som selv en kort empatisk bemærkning gør.

Sådan virker empati

Empati skaber en bro, der forbinder os som mennesker, uanset vi også har forskellige positioner over for hinanden. Empati virker lige godt fra chef til medarbejder som ‘opad’ og fra kunde til sælger som modsat.

Når vi oplever, at vores menneskelighed bliver genkendt, afspændes det automatiske beredskab, som mange af os går rundt med. Det åbner for energi og kreativitet.

Hører du til én af dem, der er lidt i vildrede med, hvordan man kan være empatisk uden at blive for nærgående eller overskride grænser? Så kontakt mig og få masser af håndgribelige tips og tricks.

Bliv klogere på:

  • Hvorfor empati på arbejdspladsen?
  • Hvornår er det godt at skrue op for empatien?
  • Hvordan gør du det?